אי ספיקת כליות

אי ספיקת כליות | חוות דעת נפרולוג

אי ספיקת כליות | ד"ר שטרוך

אי ספיקת כליות היא מצב בו שתי הכליות אשר בגוף האדם לא מצליחות לתפקד כהלכה ולבצע את עבודתן שהיא לסנן את הדם בצורה מספקת.

אי ספיקת כליות גורמת גם לבעיה בסינון הדם, גם לבעיה בהפרשת השתן וגם לעליה בלחץ הדם אשר יכולה להוביל לבעיות בלב.

הסובלים מאי ספיקת כליות יחושו במקרים רבים קשיי נשימה והם יכולים אף לסבול מבצקות בגפיים התחתונות ומסביב לעיניים, זאת עקב הירידה במתן השתן והאגירה של הנוזלים בגוף.
הטיפול המידי באי ספיקת כליות הוא קריטי ולעתים אף מציל חיים.

אי ספיקת כליות כרונית

אי ספיקת כליות כרונית, הינה אי ספיקת כליות הנמשכת זמן רב, במהלכו תפקוד הכליות הולך ויורד עד למצב של חוסר תפקוד מוחלט. אי ספיקת כליות כרונית מתפתחת לאורך זמן. זאת על רקע של מחלת כליות כרונית.

הטיפול אשר נחשב כיעיל ביותר במקרה של אי ספיקת כליות כרונית הינו השתלת כליה. כליה תקינה יכולה לסייע לגוף להתמודד עם סינון הדם ולבצע תפקידים נוספים אשר יסייעו למושתל לנהלים חיים נורמליים לכל דבר. מכיוון שמציאת תורם כליה מתאים יכולה להוות הליך ארוך ומורכב, הטיפול באי ספיקת כליות עד הניתוח, יתבצע באמצעות מכשיר הדיאליזה. מדובר במכשיר אשר אמור להחליף את תפקוד כליה ולסנן את הדם. החולים באי ספיקת כליות יתבקשו להגיע לטיפול דיאליזה אחת לשלושה ימים.

אי ספיקת כליות חריפה

אי ספיקת כליות חריפה, נגרמות באופן מהיר ופתאומי, בו מצב הכליות מתדרדר בלי יכולת לשלוט על כך, לעיתים קרובות מדובר במקרה שלא ניתן לטפל בו.

אי ספיקת כליות חריפה נגרמת בדרך כלל כתוצאה מטראומה כלשהי כמו אובדן דם ניכר או איבוד נוזלים או מחשיפה לחומרים רעילים.

במקרים של אי ספיקת כליות חריפה, מטרת הטיפול הרפואי תהיה לנסות ולהרחיק את הגורם אשר גורם לנזק. הטיפול מתבצע בדרך כלל באמצעות דיאליזה עד שמצליחים להרחיק את מקור הזיהום או הרעל ולהציל את הכליה.